gdesigner.co.il

להיות גרפיקאי פרילאנסר או לא להיות?


שוק העיצוב הגראפי בישראל חווה תקופה מאתגרת בשנים האחרונות. בישראל, הסטארטאפ ניישן, ישנן שלל חברות היי-טק שצורכות שירותי גרפיקה באינטנסיביות וגם יוזמות רבות אחרות שאינן בהכרח טכנולוגיות. למרות זאת מעצבים גראפיים רבים שהשקיעו את מיטב כספם בהכשרה יקרה ומפרכת מגלים שלא פשוט למצוא משרה קבועה והאפשרות לפעול כפריאלנס נראית לרבים מוצא אפשרי.

לצד הקשיים הניכרים - הזמנים החדשים גם מציגים אפשרויות שהדור הקודם היה רק יכול לחלום עליהן. האפשרויות הללו הביאו לשינויי פרדיגמה רבים ובכללם האמונה כי ביטחון כלכלי ותעסוקתי משמעו להיות שכיר. יותר ויותר אנשי גרפיקה מצליחים בתחומם בוחרים להתנתק מהמשרות הקבועות שלהם לטובת פעילות כמקצוענים פרילאנסרים. הבחירה בפעילות עצמאית מאפיינת יותר ויותר את העולם החדש ומתקיימת גם במקצועות רבים אחרים. המגמה הזו באה לידיי ביטוי בהקמה של מרקטפלייסים בתחומים שונים שמאגדים את המומחים בתחומם ומאפשרים לצרכני השירות להגיע לאנשים המתאימים בקלות.
במאמר כאן נציג ארבע נקודות שמתארות את הקשיים של מעצבים גראפיים בחייהם כפרילאנסרים וארבע נקודות שתומכות בהחלטה של מעצבים גראפיים לצאת לדרך חדשה כפרילאנסרים.

4 סיבות למה לא להיות מעצבים גראפיים פרילאנסרים

תחרות בשוק

בתור גרפיקאים תצטרכו להתמודד עם תחרות לא פשוטה ובכמה חזיתות. ראשית ישנה התחרות הלגיטימית והטבעית עם עמיתיכם המקצועיים והכישרוניים. אותם אלו שהשקיעו הרבה שנים בלימודים מפרכים במסגרות אקדמיות ואחרות ולאחר מכן רכשו ניסיון רב בעבודה מעשית בשוק והתמחו בתחומים שונים. זוהי תחרות אכזרית שבה גם הביישנים והצנועים ביותר מבינים שאין ברירה וצריך להבריק נוצות ולהילחם על כל פרויקט. אבל מעבר לתחרות הלגיטימית הזאת ישנה גם התחרות עם החובבנים. המונים רבים של אנשים בגילאים שונים ובסיטואציות שונות בחיים, החל מחיילים עם שפע זמן פנוי וכלה בעקרות בית שפעם עיצבו למתנ"ס. גם כאלה נמצאים בשוק ומהווים רעש ומעמסה. אותם חובבנים, בדרך כלל, לא זוכים בפרויקטים המשמעותיים, אותם פרויקטים שהייתם רוצים לבצע כמקצוענים. אבל בהחלט תצטרכו להתמודד לפעמים עם מעסיקים לא מנוסים שירצו לדעת למה להם צריכים לשלם לכם פי 5 מהבן של השכנה ש"עושה מצגות ב-8200".

ביורוקרטיה

זה לא כזה כיף לגלות כמה דברים "עוברים לידכם" בתור שכירים שכעצמאים תצטרכו להתעסק בהם והרבה פעמים אפילו להילחם עליהם. רשימה חלקית: ימי מחלה, חופשות, דמי לידה, הפרשות פנסיוניות, עלויות רו"ח ועוד. זה עוד לפני שהזכרנו את מוסר התשלומים המפוקפק בישראל, "השוטף פלוס" הידוע לשמצה וצרות אחרות. הנקודה הזאת רלוונטית לכל הפרילאנסרים באשר הם אבל תקפה במיוחד לגבי גרפיקאים שפעמים רבות נתפסים כנותני שירות נוחים לסחיטה.
 

משמעת עצמית וסדר יום

אחת הסיבות הנפוצות שאנחנו יכולים לשמוע מגרפיקאים לשאלה מדוע בחרו להיות עצמאים היא - "רצינו להיות אדונים לזמן שלנו". מהר מאוד תגלו שאין אשליה גדולה מזו. אם אתם לא אנשים מסודרים עם משמעת עצמית מברזל ויכולת ניהול זמן כמו בנאס"א אתם צפויים להתחיל לחיות חיים רוויים בלחצים של דד-ליינים שממשמשים ובאים. כשזה יקרה אתם תאלצו להתפשר על איכות העבודה שלכם - במקרה הטוב, או על שעות המשפחה והשינה שלכם – במקרה הרע. אז נכון שכל מה שמעצב גראפי צריך הוא מחשב חזק ומכונת קפה טובה, אבל באמצע הלילה תגלו שגם לגוף צרכים משלו ואת היום שביליתם בים עם החבר שהגיע בהפתעה מחו"ל אי אפשר להשלים בלילה. גישה כזו עלולה להפוך לכדור שלג שיכניס אתכם לסחרחורת רצינית.
 

ביטחון כלכלי ותעסוקתי

זאת אולי הנקודה הכואבת ביותר. בתור מעצבים גראפים פרילאנסרים אין לכם את הפריבילגיה לשקוט על השמרים. אתם לא עורכי דין שיכולים להרשות לעצמם להתמקד ולהעמיק בתחום שלהם עד אינסוף. אתם צריכים להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולהרגיש את השוק. לראות לאן הדברים הולכים. מהם הטרנדים העיצוביים הנוכחיים, באלו תוכנות השוק יפעל בעוד שנה ושנתיים, מהן הרשתות החברתיות שהולכות ותופסות תאוצה ומה מייחד אותן מהיבטים של עיצוב גראפי וכו'. אתם צריכים להקדיש לכך זמן באופן סדיר ולהישאר מעודכנים ורלוונטיים. אם לא תקפידו לעשות זאת אתם עלולים למצוא את עצמכם דינוזאורים בשוק אכזרי בתוך שנים ספורות. כמו כן אתם צריכים לדעת להיות מחושבים עם הכסף שלכם בצורה מאוד מתוחכמת ותמיד להיות מסוגלים לשרוד תקופות של "בצורת". לפחות בתחילת הדרך זה מחייב גב כלכלי משמעותי.
 

4 סיבות למה כן להיות מעצבים גראפיים פרילאנסרים?

העולם משתנה

זה כבר מזמן לא תחושת בטן. הנתונים העולמיים מצביעים על כך שהמגמה של מעבר לשירותי פרילאנס הופך להיות משמעותי יותר ויותר. 30% משוק העבודה האמריקאי הוא פרילאנסרים והצפי הוא שעד 2020 הנתח יעלה ל-40%. האתרים המתפתחים ביותר בעולם הם אתרי זירות שוק או בתיאורם המוכר יותר - מרקטפלייס. אתרים כמו פייבר, אפוורק, פרילאנסר.קום, אובר, קיקסטארטר, האוז ורבים אחרים בעולם מנגישים את השירותים של הפרילנסרים לצרכני השירות. גם בארץ, מרקטפלייסים כדוגמת מידרג בתחום בעלי המקצוע, אקספלייס בתחום התוכנה וקארדו – הרלוונטי ביותר לגרפיקאים – בתחום השיווק הדיגיטלי (https://cardo.co.il) מנגישים את הפרילאנסרים לצרכני השירות. לבעל עסק שרגיל להשתמש בשירותי פרילאנס בתחומים שונים כגון תרגום, ליווי עסקי, ראיית חשבון ואפילו שיווק - זה נראה טבעי לחלוטין להעסיק פרילאנסרים לצרכים העיצוביים שלו וכבר נשמע לו הרבה פחות הגיוני להעסיק אנשים בצוות שאינם קשורים באופן ישיר לליבת הפעילות של העסק.
 

עניין בעבודה

בתור פרילאנסרים בתחום העיצוב הגראפי אתם חופשיים לרדוף אחרי החלומות המקצועיים שלכם ואפילו לשנות אותם אם תרצו. מעצבים גראפיים שעבדו בתחום עיצוב אתרים יכולים להתחיל לחפש פרויקטים שנוגעים לחוויית משתמש ואנשי גרפיקה בתחום האינפורמטיקה יכולים לחפש פרויקטים בתחום עיצוב האתרים. האפשרויות לא מוגבלות. בתור שכירים האפשרויות מצומצמות בהרבה. זה לא שאין משרות חלומות שמאפשרות להגיע בעיניים בורקות למשרד עד לפנסיה, אבל הן נדירות מאוד והולכות ומתמעטות (ראו סעיף – העולם משתנה). בדרך כלל מעצבים גראפיים שכירים נשכרים לצורך מסוים ומתבקשים להתמיד בכך.
 

גמישות בזמן ובמקום

למרות מה שנאמר לעיל בעניין המשמעת העצמית. פרילאנסרים בתחום הגרפיקה כן יכולים לשלוט בזמני העבודה שלהם. אם אתם ציפוריי לילה וצרצור הצרצרים מוציא מכם יצירתיות אין שום מניעה שתעבדו בלילה. נכון, צריך לקבוע מסגרות זמן לעבודה ולעמוד בהן כאילו יושב לנו בוס מאחוריי הכתף. אבל עדיין אפשר לקבוע את מסגרות הזמן הללו לעצמנו. אנחנו מכירים מספר מעצבים גראפיים ישראלים והמוני גרפיקאים מהעולם שבחרו בחיי נוודות דיגיטלית, הם והלפטופ. אלה האנשים שנמצאים בטיול תרמילים מתמיד. הם מתעוררים כל שבוע במקום אחר, פותחים את המחשב ומתיישבים לעבוד עם מוסר עבודה גבוה ובצורה מקצועית כאילו הם במשרד באמצע תל-אביב או מנהטן. אל תזלזלו במתנות שהזמן המודרני מאפשר לנו.
 

מה נעשה כשנהיה גדולים...

אם אתם מעצבים גראפיים עם חיידק היזמות - להיות פרילאנסרים זה שלב מתבקש בדרך להקמת סטודיו משלכם. הדרך הטבעית ובטוחה היא לפעול כפרילאנסרים במשך מספר שנים עד לשלב שהשוק דורש את השירותים שלכם מעבר ליכולות הזמן שלכם ואז להתחיל בזהירות להעסיק גרפיקאים אחרים עד להתאגדות סופית כחברה שמספקת שירותי גרפיקה. הדרך לסטודיו המעוצב שתמיד חלמתם עליו קרובה מתמיד.
 
המאמר נכתב על ידיי אסף סיאני, מהיזמים של אתר קארדו (https://cardo.co.il). קארדו הוא מרקטפלייס לשירותי השיווק הדיגיטלי ובכללם שירותי עיצוב גראפי ומיתוג, עיצוב אתרים ועיצוב חווית משתמש.
 



02/09/2018    gdesigner.co.il
פורום עיצוב גרפי

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר gdesigner.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


Copyright © 2019 gdesigner.co.il כל הזכויות שמורות
אתר גרפיקאים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום עיצוב גרפי
מחפשים גרפיקאי/ת מומלצת? בואו דברו איתנו
אנחנו עובדים עם גרפיקאים מובילים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!