gdesigner.co.il

עיצוב תלת מימד - לראות את המוצר משלוש זוויות שונות



אחרי שכבש את הטלוויזיה ואת הקולנוע, משתלט עכשיו התלת ממד גם על עיצוב של מוצרים ואתרי אינטרנט. ככה זה שרוצים לראות את זה הכי קרוב שאפשר


תחום הגרפיקה, כמו מרבית תחומי הדעת המודרניים, נוטה בשנים האחרונות לכיוון של התמחויות צרות.

הסיבה לכך היא כמובן הדרישה מכל מעצב גרפי להתמקצע בידע טכני רב שזמן מחצית החיים שלו (כלומר הזמן שלוקח לחצי מן הידע בתחום הספציפי להפוך ללא רלוונטי ולהיות מוחלף בשיטות חדשות) מוערך ב3-7 שנים, כך לפי איגוד הגרפיקאים של ארה"ב.

בשורות הבאות ננסה להעניק מעט מידע פנימי והבנה טובה יותר לגבי השיטות שמשמשות גרפיקאים בעיצוב תלת מימדי, אחד התחומים המתפתחים במהירות הגבוהה ביותר בשנים האחרונות (וראה מאמר בנושא זה באתר של האגודה הקנדית של גרפיקאים ממוחשבים, www.gdc.net/)
עיצוב תלת מימד

תוכנות בסיסיות לעיצוב בתלת מימד

מעצב גרפי שמתמקד בתלת מימד נתקל בכמה בעיות שלא קיימות בעיצוב דו מימדי:

כמות נתונים אדירה- למרות העליה ביכולת המחשוב (העומדת כיום על קרוב ל10 ג'יגה הרץ במחשבי עיבוד גראפי מתקדמים), תמונת תלת מימד מכילה בדרך כלל בסדר גודל אחד עד שנים (כלומר פי 10-100) יותר מידע מתמונה מקבילה בדו מימד.

הדרך להתמודד עם העליה הזו בכמות הנתונים (שהופכת את עבודתם של גרפיקאים ממוחשבים לאיטית יותר ומסובכת יותר) יכולה לבוא מכמה גישות.

תוכנות כמו אילוסטרייטור משתמשות בגרפיקה הווקטורית, שהיא מלכתחילה הרבה יותר חסכנית וקלה למניפולציה (אם כי קשה יותר להגיע לתוצאות וויזואליות מרשימות כמו בגרפיקה הפיקסלית).

מאידך פיתוחים בתוכנות כמו פוטושופ (גרסת CS3 ומעלה) מאפשרים להמשיך להשתמש בגרפיקה פיקסלית אבל לדחוס את המידה בצורה יעיה, מה שמקטין את גודל הקובץ הסופי עד פי 3.

חסר מידע- לצורך יצירת תמונה תלת מימדית, יש צורך לפחות ב-2 (ובדרך כלל בהרבה יותר) תמונות דו מימדיות מזוויות שונות. כיוון שללא מיכון מיוחד תנאים אחרים של התמונה (תאורה, זמני חשיפה, עדשה וכו') לא נשמרים זהים, כל אלו רק מסבכים את העבודה של מעצב גרפי שנדרש ליצור רפרודוקציה תלת מימדית על בסיס איורים או תמונות דו מימדיות.

צורך בחישובי אינטראקציה ומשימות "תכנות" מתקדמות יותר- בדרך כלל המעבר לטכנולוגיית תלת מימד נעשה במטרה לאפשר אינטראקציה (על פי רוב מצד לקוחות) פשוטה יותר, מה שכמובן מקשה את עבודתם של גרפיקאים.

למעשה, מעצב גרפי נדרש ללא מעט ידע בתכנות, אפילו ב"שפות יסוד" כמו C וג'אווה. במיוחד כאשר מדובר על עיצוב תלת מימד לאינטרנט, הקפידו לברר שאותו מעצב גרפי הוא בעל רקע תכנות (לפחות בסיסי שיאפשר לו שפה אחידה עם בוני האתר) בפלטפורמה בה אתם משתמשים (PHPואחרות).


עלות עיצוב תלת ממד - פי 3 מעיצוב רגיל

עלות הפיתוח של עיצובים תלת מימדיים מתומחרת בדרך כלל בדומה למקובל בשירותי גרפיקאים בכלל: כלומר בדרך כלל לפי שעות עבודה משוערות. רק לצורך הדגמה, פיתוח לוגו תלת מימדי (והכוונה לוגו תלת מימדי באמת, שיוכל להסתובב וכו', ולא רק אשליית תלת מימד) לוקח פי 2.5-5 יותר זמן בממוצע, ובהתאם גם המחיר של העבודה צפוי לעלות פי 1.5-3 (בכל זאת יש הנחה סיטונאית...).

כיוון שלא כל העלויות ניתנות לחישוב מראש, בדרך כלל גרפיקאים בתחום התלת מימד נמנעים ממתן הצעות מחיר כובלות על פרויקטים גדולים, ולכן אם (מסיבות תכנון תקציב או הנהלת חשבונות) אתם רוצים הצעת מחיר קבועה וריגידית, כדאי להעדיף חברות על פני מעצב גרפי עצמאי.


מעצב גרפי חייב להכיר תחומים שונים בתיכנות כדי לעסוק בעיצוב תלת ממד.
זו הסיבה שלימודי גרפיקה נקשרים גם ללימודי מחשב







14/04/2013    המאמר עודכן בתאריך 14/04/2011    gdesigner.co.il
פורום עיצוב גרפי

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר gdesigner.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


Copyright © 2018 gdesigner.co.il כל הזכויות שמורות
אתר גרפיקאים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום עיצוב גרפי
מחפשים גרפיקאי/ת מומלצת? בואו דברו איתנו
אנחנו עובדים עם גרפיקאים מובילים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!